Thursday 2 June 2011

Keropok

. K . E . R . O . P . O . K .

bila sebut keropok mesti orang pk negeri Terengganu n bila orang datang Terengganu mesti nak beli keropok plus batek.. kali ni aku xnak cite sal batek, aku nk cite sal kopok aje..

orang setempat cakap kepok getei, kepok losong, kepok lekor.. sume ni sama je.. yang beza juz tempat dimana kopok ni dibeli.. lau beli kat Losong orang panggil kopok losong n kalau beli kat Seberang Takir orang panggil kopok seberang takir la.. ada lagi yang pemes macam kopok Pengkalan Setar, Bukit Tok Beng dll..

Femly aku paling suka kopok Bukit Tok Beng, kopok dia sedap.. ikan cukup n x banyak kanji.. petua kalau nak beli kopok kena tengok kaler kopok tu.. lau itam tu banyak ikan, lau cerah tu banyak kanji.. for sure yang itam sedap untuk dimakan..

aku kalau balik kampung memang borong banyak kopok la, bukan aku punye tp orang yg kirim suh aku belikan.. sekali beli maunye cecah seratus.. time ni pon aku beli RM100 (tok beng) + RM20 (losong)..

ni la suasana kat kedai kopok bukit tok beng yang aku cite tu.. kedai KEROPOK LEKOR B.T.B2209

..the only one kadai kopok kena amek no giliran..

memula aku x caye ada kedai kopok yang kena amek no kalo nak beli kopok.. korang bayangkan ek, macam x logik kn.. tp ni lah hakikat, kenyataan yang harus diterima.. kalau dulu kena beratur panjang, letih berdiri.. at least mcm ni okeh sket, memahami kehendak pelanggan.. hehe..


..sila tunggu no giliran anda..

dah macam kat bank pulak dah.. kan3..


..kedai kopok..

dekat kipas beso tu kaunter dia.. urusan jual beli kopok berlaku kat situ lah.. hujung kat depan tu dapur dia tengah rebus kopok.. lau x salah ada 8 periuk besar ngan air yg tengah menggelegak tengah rebus kopok tu.. dorang guna kayu api rebus kopok ni, tu pasal yang sedap tu.. kat sebelah dapur tu tempat dia proses kopok.. ade mesin2.. kita pon leh nmpk dorang wat keje camne, bersih ke x.. terang dan jelas hehe..


..mak aku yg dh letih menunggu..

sian kat mak aku, ingat nk suh duk kat umah je tp dia nk ikot jugaks.. so aku bawak la.. kami sampai kedai ni pukul 5, dapat kopok pukul 6.. padahal tunggu giliran utk 30 org je ni.. sib bek pakai no, kalo kena beratur ketar lutut woo.. dh la beli kopok banyak, berat lak tu..


..muka boring..

ni ha mak sedare aku yang nak ikot jugaks.. sian tol la jenuh menunggu..

bagi sesape yang nak rasa kopok ni aku kasi direction ye, senang nak cari kedai nanti.. xyah risau pasal parking, kedai ni ada sediakan parking.. free parking..

a) kalo dari arah bandar KT, kena lalu ikot jambatan sultan mahmud (retok duyong) yg leh nampak Masjid Kristal tu.. pas trafik lite pertama belah kanan pas jambatan.. straight je sampai jumpa signbod Bukit Tok Beng.. kedai dia kaler biru, belah kiri, dekat selekoh.. lau nampak kete banyak tu ye la..

b) kalo dari arah kota bharu, dekat bulatan Batu 6 tu amek kul 12.. terus je n amek kiri pas petrol pam esso.. pastu terus je sampai jumpa signbod Bukit Tok Beng n sama je mcm direction kat atas tu..

c) kalo dari arah Manir pulaks, dekat bulatan Batu 6 tu kena amek kul 3.. terus je sampai jumpa petrol pam esso.. pastu amek kiri n sama jugaks ngan direction kat atas..

semoga kalian jumpa kedai tu ye..

dadaaaaa..

p/s: orang terengganu lebih suka makan kopok rebus daripada kopok goreng.. cecah ngan sos (colek) sambil makan panas2.. perghhhh, sedappppp sampai menjilat jari.. rugi sape x try..

3 comments:

  1. giler laa nak beli kepok lekor pun kena amik number?

    ReplyDelete
  2. yela, skg kn zaman IT.. teknologi maa.. tp ok jgk coz lau beratur mau mkn mse sejam lebih jgk nk bratur baru dapat kopok..

    ReplyDelete
  3. sori2 silap la.. yg direction nk beli kopok 2.. yg sebenarnya bukan pam esso tp caltex.. dh tukar masa balik minggu lepas... huuu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...